Προπτυχιακές Σπουδές

Γενική Περιγραφή Προγράμματος Σπουδών

Η δομή των προπτυχιακών σπουδών στο Τμήμα

Οι σπουδές διαρκούν πέντε ακαδημαϊκά έτη. Το εκπαιδευτικό έργο κάθε ακαδημαϊκού έτους διαρθρώνεται χρονικά σε δύο εξάμηνα. Από τα δέκα Εξάμηνα το 1ο, 3ο, 5ο, 7ο και 9ο είναι τα Χειμερινά Εξάμηνα και το 2ο, 4ο, 6ο, 8ο και 10ο είναι τα Εαρινά Εξάμηνα. Τα 9 εξάμηνα διατίθενται για μαθήματα, σύμφωνα με το προηγούμενο πρόγραμμα και το 10ο εξάμηνο διατίθεται για την εκπόνηση της πτυχιακής μελέτης. Κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον δεκατρείς πλήρεις εβδομάδες για διδασκαλία και αντίστοιχο αριθμό εβδομάδων για εξετάσεις. Για τα περισσότερα μαθήματα που διδάσκονται σε κάθε εξάμηνο προβλέπονται συνήθως τρεις ώρες θεωρητικής διδασκαλίας και δύο ώρες εργαστηριακών ασκήσεων ή φροντιστηρίων την εβδομάδα, χωρίς ο συνολικός αριθμός ωρών διδασκαλίας να υπερβαίνει συνήθως τις 32 εβδομαδιαίως. Στα πρώτα έξι εξάμηνα διδάσκεται ως υποχρεωτικό (για όσους δεν έχουν αναγνωρισμένο τίτλο γνώσεων σε ξένη γλώσσα) το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας, το οποίο δεν βαθμολογείται με τη καθιερωμένη βαθμολογική κλίμακα, αλλά με το χαρακτηρισμό "επαρκώς" ή "μη επαρκώς" για κάθε εξεταστική περίοδο. Δεν απονέμεται πτυχίο σε τελειοφοίτους εάν δεν έχει κοινοποιηθεί στη Γραμματεία του Ιδρύματος η επάρκεια στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Για την αγγλική γλώσσα επάρκεια δίδεται με την προσκόμιση τίτλου επιπέδου τουλάχιστον Lower ενώ για την γαλλική γερμανική και ιταλική γλώσσα απαιτείται χαρακτηρισμός επάρκειας από επιτροπή αποτελούμενη από τις Καθηγήτριες ξένων γλωσσών του Ιδρύματος και από μέλη ΔΕΠ του Ιδρύματος με μεταπτυχιακές σπουδές 3ετούς τουλάχιστον διάρκειας σε χώρα με επίσημη γλώσσα μία εκ των ανωτέρω. Η Επιτροπή αυτή ορίζεται στην αρχή εκάστου ακαδημαϊκού έτους με απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου.

Ο αριθμός των μαθημάτων που επιτρέπεται να παρακολουθεί ένας φοιτητής ανά εξάμηνο, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των μαθημάτων που περιλαμβάνει το πρόγραμμα σπουδών προσαυξημένο κατά 3.

Η αλληλουχία των μαθημάτων, μέσα στα χρονικά πλαίσια που αναφέρθηκαν, προϋποθέτει την κανονική συμμετοχή του φοιτητή στην εκπαιδευτική διαδικασία για την ολοκλήρωση των σπουδών και τη λήψη του πτυχίου του μέσα σε πέντε χρόνια από την εισαγωγή του στο Γ.Π.Α. Τα προγράμματα αυτά αποτελούν τα πρότυπα προγράμματα σπουδών και δείχνουν το σύνολο των εκπαιδευτικών υποχρεώσεων του φοιτητή. Δεν είναι όμως δεσμευτικά και ο φοιτητής μπορεί να επιλέγει ο ίδιος ένα μέρος των μαθημάτων που θα παρακολουθεί κατά Εξάμηνο, παρατείνοντας έτσι τη διάρκεια των σπουδών του.

Η παρακολούθηση των εργαστηριακών ασκήσεων και φροντιστηρίων είναι υποχρεωτική για τους φοιτητές και δεν επιτρέπονται απουσίες σε περισσότερες από το 1/5 των προβλεπόμενων ασκήσεων ή φροντιστηρίων.

Η εγγραφή των φοιτητών σε κάθε εξάμηνο είναι υποχρεωτική. Η εγγραφή γίνεται στη Γραμματεία του Τμήματος. Η περίοδος εγγραφής για τα Χειμερινά Εξάμηνα είναι συνήθως μεταξύ 1 Σεπτεμβρίου και 15 Οκτωβρίου και για τα Εαρινά μεταξύ 10-25 Ιανουαρίου. Οι φοιτητές υποχρεούνται να δηλώσουν τα μαθήματα επιλογής των εξαμήνων. Η δήλωση γίνεται ταυτόχρονα με την εγγραφή τους στα Εξάμηνα.

Εκπαιδευτικές Εκδρομές

Οι εκπαιδευτικές εκδρομές που πραγματοποιούνται από το Τμήμα είναι υποχρεωτικές για τους φοιτητές και αποτελούν μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι εκπαιδευτικές εκδρομές εγκρίνονται από τη Σύγκλητο ύστερα από προτάσεις των Τμημάτων και πραγματοποιούνται μετά το πέρας των μαθημάτων των εαρινών εξαμήνων και πριν από την εξεταστική περίοδο του Ιουνίου. Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικές εκδρομές σε επιλεγμένες ημερομηνίες για την κάλυψη ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των φοιτητών των εξειδικεύσεων. Μέρος των δαπανών συμμετοχής στις εκδρομές των φοιτητών καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος.

Εξεταστικές Περίοδοι

Οι εξεταστικές περίοδοι είναι τρεις: Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, Ιουνίου και Σεπτεμβρίου.
Στο τέλος κάθε Εξαμήνου προβλέπεται εξέταση σε όλα τα διδαχθέντα μαθήματα. Οι φοιτητές αποκτούν δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις, μετά από δήλωση συμμετοχής στη Γραμματεία του Τμήματός τους, όπου δηλώνουν τα ν+3 μαθήματα στα οποία πρόκειται να λάβουν μέρος (ν ο αριθμός των μαθημάτων του εξαμήνου και 3 τα δηλούμενα μαθήματα από τα αντίστοιχα προηγούμενα εξάμηνα).

Το Σεπτέμβριο οι φοιτητές μπορούν να εξετασθούν σε όλα τα μαθήματα και εργαστήρια των δύο τελευταίων Εξαμήνων και επί πλέον σε έξι μαθήματα και έξι εργαστήρια από προηγούμενα Εξάμηνα. Οι φοιτητές που έχουν καλύψει στο σύνολο ή μερικώς τις εξεταστικές απαιτήσεις των μαθημάτων και εργαστηρίων των δύο τελευταίων Εξαμήνων, μπορούν ανάλογα με τον αριθμό των μαθημάτων και εργαστηρίων στα οποία εξετάσθηκαν επιτυχώς, να δώσουν μέχρι και δώδεκα μαθήματα και δώδεκα εργαστήρια από προηγούμενα Εξάμηνα.

Για τους φοιτητές του 10ου εξαμήνου καθώς και για τους φοιτητές στο πτυχίο, ισχύουν τα εξής:

  • Κατά την εξεταστική περίοδο του Ιανουαρίου μπορούν να εξετασθούν σε όλα τα μαθήματα των χειμερινών εξαμήνων και σε 12 μαθήματα (θεωρητικά και εργαστηριακά) των εαρινών εξαμήνων.
  • Κατά την εξεταστική περίοδο του Ιουνίου μπορούν να εξετασθούν σε όλα τα μαθήματα των εαρινών εξαμήνων και σε 12 μαθήματα (θεωρητικά και εργαστηριακά) των χειμερινών εξαμήνων.
  • Κατά την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου μπορούν να εξετασθούν σε όλα τα μαθήματα των εαρινών και χειμερινών εξαμήνων.

Οι εξετάσεις στη θεωρία ενός μαθήματος και στις αντίστοιχες εργαστηριακές ή φροντιστηριακές ασκήσεις είναι ανεξάρτητες και η επίδοση του φοιτητή βαθμολογείται χωριστά. Η τελική βαθμολογία κάθε μαθήματος προκύπτει από το μέσο όρο της επίδοσης στη θεωρία και στην εργαστηριακή ή φροντιστηριακή άσκηση. Η βαθμολογία δίνεται με τους πρώτους 10 αριθμούς και το μηδέν. Βάση επιτυχίας αποτελεί ο βαθμός πέντε (5).

Πρακτική Εξάσκηση

Η πρακτική εξάσκηση αποσκοπεί στην ενημέρωση των φοιτητών πάνω σε γεωπονικά επιστημονικά ή επαγγελματικά αντικείμενα. Πραγματοποιείται στα εργαστήρια του Ιδρύματος, σε εργαστήρια κρατικών ιδρυμάτων, σε υπηρεσίες και ιδρύματα του Υπουργείου Γεωργίας ή άλλων Υπουργείων με σχετικό αντικείμενο, σε γεωργικούς συνεταιρισμούς ή σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και εργαστήρια που κατά την κρίση του Ιδρύματος έχουν τη δυνατότητα παροχής συστηματικής εμπειρίας και γνώσης.
Η πρακτική εξάσκηση είναι τετράμηνη και πραγματοποιείται από τους φοιτητές 6ου, 8ου και 10ου εξαμήνου στις θερινές διακοπές των μαθημάτων, δηλαδή στις περιόδους Ιουλίου-τέλος Σεπτεμβρίου. Η όλη διαδικασία της πρακτικής εξάσκησης των φοιτητών γίνεται με
ευθύνη του Τμήματος, το οποίο καθορίζει τους τόπους πρακτικής εξάσκησης και την κατανομή των φοιτητών σ’ αυτούς, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους. Μέρος της πρακτικής εξάσκησης, μέχρι δύο (2) μήνες μπορεί να πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του 10ου εξαμήνου σπουδών. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος μετά από αίτημα του φοιτητή και κριτήρια. Οι φοιτητές οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει το 10ο εξάμηνο και δεν έχουν συμπληρώσει την πρακτική εξάσκησή τους μπορούν να την πραγματοποιήσουν καθ΄όλη τη διάρκεια του έτους.

Κάθε φοιτητής στο τέλος εκάστου διμήνου πρακτικής εξάσκησης είναι υποχρεωμένος να υποβάλει στη Γραμματεία του Τμήματος Βεβαίωση Πρακτικής Εξάσκησης, Ημερολόγιο Εργασιών θεωρημένο από το διευθυντή του φορέα πραγματοποίησης της πρακτικής του εξάσκησης, καθώς και Έκθεση πάνω στην εμπειρία και γνώση που απόκτησε κατά το δίμηνο. Το Ημερολόγιο Εργασιών και η Έκθεση αξιολογούνται από τον επιβλέποντα επιστημονικό σύμβουλο. Η αξιολόγηση αυτή αναφέρεται στο αναλυτικό πιστοποιητικό σπουδών. Εάν η πρακτική εξάσκηση του φοιτητή δε θεωρηθεί ικανοποιητική, τότε ο φοιτητής υποχρεώνεται να τη συμπληρώσει χωρίς πρόσθετη οικονομική ενίσχυση.

Πτυχιακή Μελέτη

Η πτυχιακή μελέτη αποτελεί ειδική εργασία την οποία είναι υποχρεωμένος να εκτελέσει κάθε φοιτητής και να την υποβάλει σε τρία ανάτυπα υπό μορφή πληκτρολογημένου τεύχους για εξέταση. Η πτυχιακή μελέτη μπορεί να είναι:

1) Ερευνητική εργασία, δηλαδή να περιλαμβάνει εκτέλεση πειραμάτων στο Εργαστήριο ή στον αγρό τα οποία είναι δυνατόν να εντάσσονται στα πλαίσια των ερευνητικών δραστηριοτήτων των Εργαστηρίων του Γ.Π.Α. ή άλλων Ιδρυμάτων.

2) Τεχνική ή γεωργοοικονομική μελέτη των προβλημάτων της ελληνικής γεωργίας.

3) Βιβλιογραφική ανασκόπηση σε βάθος, θεμάτων που εμπίπτουν στα πλαίσια του προγράμματος προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος.

Για τον καθορισμό του θέματος της πτυχιακής μελέτης ο φοιτητής αποτείνεται κατά προτεραιότητα στα Εργαστήρια του Τμήματός του. Αν συντρέχουν ειδικοί επιστημονικοί λόγοι, είναι δυνατόν ο φοιτητής να αποτείνεται για τον καθορισμό θέματος πτυχιακής μελέτης σε άλλα Εργαστήρια ή Φροντιστήρια του Ιδρύματος. Το θέμα της μελέτης, ο επιβλέπων Καθηγητής και η τριμελής συμβουλευτική και εξεταστική επιτροπή, εγκρίνονται από τη Γενική Συνέλευση του Τομέα στον οποίο ανήκει ο επιβλέπων Καθηγητής και γνωστοποιούνται στη Γραμματεία του Τμήματος.
Η ανάθεση θέματος πτυχιακής μελέτης γίνεται με την προϋπόθεση ότι ο φοιτητής έχει εκπληρώσει επιτυχώς όλες τις εξεταστικές υποχρεώσεις των οκτώ πρώτων εξαμήνων. Εξαίρεση γίνεται μόνο στην περίπτωση κατά την οποία ο φοιτητής έχει αποτύχει σε τρία το πολύ μαθήματα μετά την πάροδο των οκτώ εξαμήνων.

Η εξέταση της πτυχιακής μελέτης γίνεται μόνο εφόσον ο φοιτητής έχει εκπληρώσει επιτυχώς όλες τις εξεταστικές υποχρεώσεις του προγράμματος σπουδών. Η εξέταση γίνεται δημόσια από την τριμελή συμβουλευτική και εξεταστική επιτροπή, στην οποία προεδρεύει ο επιβλέπων Καθηγητής, σε χρόνο που καθορίζεται από την επιτροπή. Κατά την εξέταση ο φοιτητής αναπτύσσει προφορικά την εργασία του και απαντά σε ερωτήσεις των μελών της επιτροπής. Κάθε μέλος της επιτροπής βαθμολογεί χωριστά και ο τελικός βαθμός της πτυχιακής μελέτης προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών των τριών εξεταστών. Η μελέτη κρίνεται επιτυχής, αν ο τελικός βαθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος του πέντε (5) και οι βαθμοί δύο τουλάχιστον εξεταστών είναι μεγαλύτεροι ή ίσοι του πέντε (5). Σε περίπτωση αποτυχίας, ο φοιτητής υποβάλλεται σε δεύτερη εξέταση, αφού συμπληρώσει και διορθώσει τη μελέτη του σύμφωνα με τις υποδείξεις της επιτροπής. Σε περίπτωση και νέας αποτυχίας, ο φοιτητής υποχρεώνεται να εκπονήσει άλλη πτυχιακή μελέτη με το ίδιο ή διαφορετικό θέμα.

Βαθμός Πτυχίου

Ο βαθμός του πτυχίου προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών όλων των μαθημάτων με συντελεστή τέσσερα πέμπτα (4/5) και από το βαθμό της πτυχιακής μελέτης με συντελεστή ένα πέμπτο (1/5). Η επίδοση του φοιτητή χαρακτηρίζεται με Άριστα (βαθμοί 9 και 10), Λίαν Καλώς (βαθμοί 7 και 8) και Καλώς (βαθμοί 5 και 6).

Απονομή Πτυχίου

Όταν ο φοιτητής εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του (εξεταστικές, πρακτική εξάσκηση και πτυχιακή μελέτη), λαμβάνει μέρος στην Τελετή Ορκωμοσίας και Απονομής Πτυχίων. Η τελετή αυτή γίνεται δημόσια στην Αίθουσα Τελετών του Ιδρύματος. Την Ορκωμοσία ακολουθεί η Απονομή των Πτυχίων από τις Πρυτανικές Αρχές και τον Πρόεδρο του Τμήματος.

Νέο Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών

Το νέο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου ακολουθείται από τους φοιτητές που εισήλθαν στο Τμήμα από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15.

Παλαιό Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών

Το παλαιό πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου ακολουθείται από τους φοιτητές που εισήλθαν στο Τμήμα μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 και μέχρι την ολοκλήρωση των σπουδών τους.

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα του Προγράμματος Σπουδών

Με τη συμπλήρωση του προγράμματος σπουδών οι φοιτητές θα πρέπει:

  • Να έχουν αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων της επιστήμης των τροφίμων και της διατροφής του ανθρώπου που θα προέρχεται από επιστημονικά εγχειρίδια, αλλά και από τις σύγχρονες εξελίξεις σε θέματα αιχμής του γνωστικού τους πεδίου.
  • Να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τη γνώση και την κατανόηση που απέκτησαν για την επίλυση προβλημάτων που άπτονται του χώρου της επιστήμης των τροφίμων και της διατροφής του ανθρώπου.
  • Να είναι σε θέση να παρουσιάζουν πληροφορίες, ιδέες, προβλήματα και λύσεις με τρόπο σαφή και κατανοητό τόσο σε εξειδικευμένο όσο και στο γενικότερο κοινό.
  • Να διαθέτουν τις απαραίτητες μαθησιακές δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους με τρόπο αυτοδύναμο και αυτόνομο σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο.
  • Να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που επιτρέπουν την ανάπτυξη και εφαρμογή ιδεών στο πλαίσιο ερευνητικής δραστηριότητας.